Gebruik maken van het herroepingsrecht is wettelijk aan een aantal regels verbonden. Zo moet tijdens deze termijn zorgvuldig worden omgegaan met het product en de verpakking. Het product mag beperkt gebruikt worden om te beoordelen of u het wilt aanschaffen. Hierbij moet worden gedacht aan dezelfde wijze van gebruik zoals bij een winkelaankoop. Indien u van herroepingsrecht gebruik wilt maken, moet u het product inclusief alle geleverde toebehoren en de verpakking aan ons retourneren. Mochten er producten beschadigd, incompleet of voor langere tijd gebruikt zijn, dan zullen wij de waardevermindering of schade in rekening brengen.
De kosten en het risico van het retour zenden zijn voor uw rekening. Wij zullen, zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen 14 dagen na aanmelding van uw retourzending, het aankoopbedrag overmaken.
Kijk op: Europees Consumenten Centrum voor meer informatie over het herroepingsrecht.
Om gebruik te maken van uw herroepingsrecht, krijgt u 14 dagen de tijd om een retouraanvraag in te dienen. Deze termijn gaat in op de eerstvolgende dag dat u het product hebt ontvangen.
Wees ervan bewust dat het herroepingsrecht niet van toepassing is voor zakelijke klanten. Kies ‘particulier’ tijdens het bestelproces als u voor persoonlijk gebruik wilt bestellen en in aanmerking wilt komen voor het herroepingsrecht.
Nadat uw bestelling verzonden is
Wanneer je je producten ontvangen hebt, betaal je slechts de retour verzendkosten. De prijs die u voor het product heeft betaald wordt afhankelijk van de betaalwijze van de oorspronkelijke bestelling aan u tegoed gedaan zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 14 dagen nadat u heeft herroepen. Het bedrag wordt teruggestort op uw bankrekening. Vergeet niet uw rekeningnummer te vermelden!
Wees ervan bewust dat u, onafhankelijk van de reden tot annuleren, binnen de wettelijke tijdslimiet dient te handelen en ons dus binnen 14 dagen na ontvangst van uw bestelling op de hoogte dient te brengen.
U mag een product retourneren binnen het herroepingsrecht indien:
- U bestelt als privépersoon.
- U het product niet hebt gebruikt, slechts kortstondig getest.
- Het product en alle onderdelen die erbij horen in dezelfde staat worden geretourneerd zoals het is verstuurd.
- Indien redelijkerwijs mogelijk originele en onbeschadigde verpakkingen worden geretourneerd.
Speciale gevallen waarbij u geen gebruik mag maken van het herroepingsrecht:
- Producten die gemaakt/geassembleerd zijn naar uw eigen persoonlijke specificaties.
- Verzegelde audio of video-opname producten of computer software die u geopend hebt.
- Producten die duidelijk persoonlijk van aard zijn.
- Beperkt houdbare artikelen.
We zullen het te crediteren bedrag verminderen indien:
- Producten door gebruiker of onderweg terug naar ons zijn beschadigd.
- Onderdelen ontbreken in de retourzending.
Indien u uw bestelling weigert of niet duidelijk aangeeft dat u van het herroepingsrecht gebruik wilt maken binnen de overeengekomen periode, is het voor de snelle afhandeling van uw retour belangrijk om een e-mail te versturen naar ons info-adres.
Zorg er ook altijd voor dat u uw bestelling aanneemt aan de deur en/of ophaalt bij het postkantoor, ook al wilt u gebruikmaken van het herroepingsrecht. Mocht u dit niet doen, dan moeten wij zorgdragen voor de retourzending en zijn wij genoodzaakt de kosten daarvan door te belasten.
Defect bij ontvangst
Heeft u het vermoeden dat het product defect is of niet naar behoren functioneert? Controleer eerst of het product daadwerkelijk defect is! Loop daartoe de onderstaande stappen na alvorens u het product retourneert.
- Controleer de instellingen van uw product. Veel storingen ontstaan door verkeerde instellingen en komen niet door een defect aan het product zelf.
- Neem de handleiding van het product uitvoerig door. Veel problemen kunnen verholpen worden door de instructies goed op te volgen. Vaak staat achterin de handleiding een tabel met storingen en mogelijke oplossingen.
- Maak gebruik van de informatie die op internet te vinden is over het product.
Is het product direct na ontvangst of binnen een week defect? De volgende voorwaarden gelden hierbij:
- Voordat u het product opstuurt, dient u zo spoedig mogelijk contact met ons op te nemen via e-mail (info@iqp.nl).
- Pas nadat u per e-mail onze instructies hebt ontvangen met betrekking tot het retourzenden, kunt u het product retour sturen.
- Wij verzoeken u vriendelijk een defect geleverd product binnen 14 dagen na aflevering naar ons op te sturen.
- Er dient zorgvuldig omgegaan te worden met het product en de verpakking. Indien u van deze regeling gebruik wilt maken, moet u het product inclusief alle geleverde toebehoren en, voor zover mogelijk, in de oorspronkelijke verpakking aan ons retourneren.
- Zorg dat het pakket goed verpakt en voldoende gefrankeerd is. Het risico voor het retourzenden is voor uw eigen rekening. Wij adviseren om het pakket verzekerd met handtekening voor ontvangst te versturen.
- Zendingen die niet of onvoldoende gefrankeerd zijn, worden in rekening gebracht.
- Na ontvangst zullen wij het product zorgvuldig testen en vaststellen of de klacht gegrond is en of de retourzending aan alle voorwaarden voldoet.
- Indien aan de juiste voorwaarden is voldaan en de klacht gegrond is, sturen wij direct (indien voorradig) kosteloos een nieuw product op.
- Indien hetzelfde product niet meer leverbaar is, wordt binnen 14 dagen nadat het product in ons bezit is gekomen het aankoopbedrag teruggestort.
- Indien de klachtomschrijving niet wordt geconstateerd en het product geheel naar behoren functioneert, kunnen de verzendkosten en eventuele onderzoekskosten in rekening worden gebracht. In dat geval wordt u vooraf op de hoogte gebracht.
Een artikel retourneren
U kunt een product naar retourneren wanneer er sprake is van:
- Herroepingsrecht
- een verkeerd geleverd product
- een defect bij ontvangst product
Om een product aan te retourneren verzoeken wij u eerst een e-mail te sturen, zo kunnen wij de klacht sneller in behandeling nemen en verwerken. Mocht dit niet lukken, neem dan contact op met onze klantenservice.
Houd de volgende informatie bij de aanvraag van een retourzending/ klacht bij de hand;
- Order- en klantnummer
- Artikelnummer van het defecte product
- Gedetailleerde klachtomschrijving
Zodra uw herroeping bij ons ontvangen is, nemen wij de aanvraag in behandeling.
- Verpak het product veilig met materialen die tegen een stootje kunnen (originele verpakking bij voorkeur) en voeg alle accessoires en onderdelen toe.
- Voeg de bevestigingse-mail toe in de verpakking.
- Geef duidelijk het klant en/of ordernummer dat u van ons heeft ontvangen op de buitenkant van het pakket aan, ALLEEN op het adreslabel, niet op de verpakking.
- De retourzending dient op eigen kosten en risico naar onze afdeling retouren te worden verzonden.
- Na inspectie en tests zullen wij reparaties uitvoeren of een vervanging sturen indien van toepassing, zulks ter beoordeling van ons.
- Als producten worden teruggestuurd onder het herroepingsrecht worden deze bij aankomst in ons magazijn geïnspecteerd en/of getest. Indien aan de voorwaarden voor creditering is voldaan, wordt het bedrag teruggestort op uw bankrekening. Vergeet niet uw bankrekening nummer te vermelden bij de retourzending!
- Leveringen zonder duidelijk vermeld klant en/of ordernummer zullen een speciale behandeling nodig hebben en de verwerking hiervan kan een aanzienlijke vertraging oplopen.
- Retourzendingen die onder rembours worden verstuurd kunnen wij helaas niet accepteren.
Kosten bij retourneren
De verzendkosten en het risico van verzending van uw adres naar onze vestiging zijn voor uw rekening. Indien u de gehele bestelling retourneert, zult u naast het aankoopbedrag ook de eventuele verzendkosten van de heenzending teruggestort krijgen.
Alle retourzendingen dienen voldoende gefrankeerd te worden verzonden en zorgvuldig en stevig verpakt. Neem de retourprocedure door op onze website en maak gebruik van het retourformulier indien u een product retourneert.